Hvilken Youtube-bruger er du? 2. del

I dette indlæg vil jeg opdele min egen brug af Youtube i forskellige niveauer. Måske kan du genkende dig selv i mine beskrivelser og blive inspireret til næste skridt?

Læs også første del: Få max ud af Youtube

1. niveau

I starten brugte jeg primært Youtube til at se videoer, som andre havde lavet. Det kunne fx være musikvideoer, filmtrailers, reklamer og hjemmevideoer. Da jeg kom godt i gang med Facebook, var det også nemt at dele videoer med mine venner. I skoleregi begyndte jeg at dele videoer om fx grammatik på Elevintras opslagstavle eller introvideoer til nyt undervisningsmateriale på lærernes opslagstavle. Jeg kunne enten dele videoen via et link eller ved at embedde den. Se her hvordan du kan dele en Youtubevideo i Skoleintra>

Læs også Embed hvaffor noget?

2. niveau

Jeg logger nu på Youtube, hvilket åbner op for helt nye muligheder. Jeg kan fx kommentere på andres videoer, klikke “kan lide”, oprette afspilningslister og abonnere på andres videokanaler. Men endnu bedre er at jeg også kan uploade mine egne videoer og dele dem med kollegaer, forældre og elever. Jeg har helt styr på, hvem der må se dem, da der er tre opdelinger:

  1. Offentlig – Alle kan søge efter og se den
  2. Skjult – Alle med linket kan se den – perfekt til Forældre- og Elevintra
  3. Privat – Kun personer, som du vælger, kan se den

Du kan sagtens redigere disse indstillinger undervejs og fortryde, hvis du har offentliggjort en video. Du kan selvfølgelig også slette dine videoer, når du ikke ønsker, de skal ligge på Youtube længere.

3. niveau

Jeg begynder at se flere videotutorials på Youtube. Jeg skifter fx skærmen på min datters Nitendo ved hjælp af 2 video tutorials. Det ville aldrig være sket, hvis jeg skulle læse mig frem til det. Jeg ser også video tutorials til de fsk web 2.0 programmer, så jeg hurtigere kan komme i gang. Når jeg har nogle udfordringer med specifikke funktioner i programmerne, vælger jeg ofte at søge svaret på Youtube.  Jeg begynder at producere mine egne videovejledninger til min undervisning, som jeg deler på Forældre- og Elevintra. Jeg beder eleverne om at se videoerne som forberedelse  forud for undervisningen eller som en gennemgang af læselektien. Se et eksempel her. Denne omvendte måde at tænke lektier/forberedelse/undervisning på, kan du læse mere om på www.theflippedclassroom.dk

5. niveau

Jeg bruger Youtube som mit PLN – Personal Learning Network. Jeg abonnerer på andres kanaler, så jeg bliver adviseret ved udgivelse af nye videoer. Jeg laver flere videovejledninger til brug af Google Apps, Skoleintra, Picasa m.fl., hvor jeg bruger skærmoptageren www.Screen-O-matic.com. Jeg redigerer dem hurtigt i Screen-O-matics redigeringsværktøj, inden jeg udgiver dem direkte til min Youtubekanal Coolit. Jeg flytter også videoer fra Skoletube til Youtube, så jeg har det hele samlet et sted. Jeg har lavet afspilningslister, så jeg hurtigt kan dele alle mine videovejledninger se fx Google apps for Education eller Få mere ud af dine billeder.

Se videoen “Sådan laver du afspilningslister i Youtube”

6. niveau

Det er naturligt for mig at se videoer på Youtube for at få ny viden – flere gange om dagen. Ny viden er nemlig ikke forbeholdt de tekstbårne medier længere. Alle kan være med på Youtube! Min Youtubekanal Cool it har knap 30 videoer i skrivende stund, og der er planer om mange flere. Jeg optager også video på min smartphone og deler dem direkte på Youtube. Først holder jeg videoen skjult, så jeg har mulighed for at bruge Youtubes redigeringsmuligheder for bl.a. at forbedre billedkvaliteten, indsætte tekst, klippe i den og beskrivelse. Se et eksempel på sådan en video her.

I næste indlæg omkring Youtube, vil jeg vise, hvordan du let kan redigere dine videoer i Youtubes redigeringsværktøj. Du kan fx:

  • Indsætte links til fx afspilningslister, hjemmesider og andre Youtubevideoer
  • Forbedre kvaliteten af din video
  • Indsætte musik og undertekster

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *