Det er ikke svært eller tidskrævende at arbejde med chatbots i undervisningen. I dette blogindlæg beskriver jeg, hvordan piger fra 8. klasse til Girls’ day In Science 2018 i løbet af 1,5 time kom gennem både idégenerering, design og programmering af egen chatbot, som til sidst blev delt og afprøvet af hele holdet. Læs med herunder:
Undervisningsforløb “Lav din egen chatbot”
Fælles Mål, dansk 7. – 9. klasse:
Eleven kan deltage reflekteret i kommunikation i komplekse formelle og sociale situationer
Fælles Mål, teknologiforståelse, valgfag – 9. klasse
Eleven kan analysere og designe enkle digitale produkter og vurdere disse i et samfundsmæssigt perspektiv
Eleven kan programmere digitale produkter
Tid: minimum 1,5 time
Har du mulighed for at afsætte mere tid, så kan eleverne arbejde videre med og forbedre deres chatbot, efter de har fået feedback fra klassekammerater.
Arbejdsform: parprogrammering
Eleverne arbejder sammen to og to ved en computer eller chromebook med Chromebrowser. De skiftes til at programmere.
Værktøj: Landbot.io
Visuelt blokprogrammeringsværktøj baseret på drag n’ drop og trial n’ error.
1. Hvad er en chatbot?
Tid: ca. 15 minutter
Anvend info og video fra dette site til en fælles gennemgang. Lad også eleverne afprøve den simple chatbot på forsiden af sitet – eller lav din egen. På den måde får de en fornemmelse af, hvad et chatbot er.
2. Idégenerering
Tid: ca. 10 minutter
Eleverne kommer med idéer til, hvad formålet med deres chatbot er. Til Girls’ Day In Science udviklede pigerne fx følgende chatbots:
- Imaginary boyfriend
- Her kunne man vælge at chatte med enten the good eller the bad boyfriend
- Funny Chatbot
- Denne chatbot havde til formål, at få andre til at grine af sjove jokes.
- Interaktive gyserhistorier
- Læseren havde selv selv mulighed for at vælge, hvordan historien skulle udvikle sig.
- “Jeg keder mig – chatbot”
- Chat med denne chatbot, når du keder dig. Den giver gode idéer til, hvad du kan lave i stedet for.
- Find dit sjæledyr!
Besvar forskellige spørgsmål og find frem til dit sjæledyr.
3. Programmering af chatbot
Tid: ca. 40 minutter:
Få inspiration til, hvordan chatbotten kan peppes op med grafiske virkemidler såsom emojis og GIF’s på denne side under udfordringer.
4. Deling og afprøvning af chatbots
Tid: ca. 15 minutter
Saml alle chatbots på fx en Padlet, så alle kan afprøve hinandens chatbots.
5. Feedback og refleksion
Tid: ca. 10 minutter
Feedback
Eleverne giver feedback til de forskellige chatbots.
- Hvad virkede godt og hvorfor?
- Hvad virkede mindre godt og hvorfor?
Fælles refleksion
- Hvem styrer jeres chatbots?
- Hvem har ansvaret for, at jeres chatbots “opfører sig” pænt og taler ordentligt?
- Hvor kloge er jeres chatbots?
- Hvem styrer fx Siri?
- Hvem har ansvaret for, at hun taler pænt?
- Hvem passer på den data, som vi giver til fx Siri?
- Kan denne data bruges på andre måder i andre sammenhænge?