Spring til indhold

Lav din egen chatbot på 1,5 time!

Det er ikke svært eller tidskrævende at arbejde med chatbots i undervisningen. I dette blogindlæg beskriver jeg, hvordan piger fra 8. klasse til Girls’ day In Science 2018 i løbet af 1,5 time kom gennem både idégenerering, design og programmering af egen chatbot, som til sidst blev delt og afprøvet af hele holdet. Læs med herunder:

Undervisningsforløb “Lav din egen chatbot”

Fælles Mål, dansk 7. – 9. klasse:

Eleven kan deltage reflekteret i kommunikation i komplekse formelle og sociale situationer

Fælles Mål, teknologiforståelse, valgfag – 9. klasse

Eleven kan analysere og designe enkle digitale produkter og vurdere disse i et samfundsmæssigt perspektiv

Eleven kan programmere digitale produkter

Tid: minimum 1,5 time
Har du mulighed for at afsætte mere tid, så kan eleverne arbejde videre med og forbedre deres chatbot, efter de har fået feedback fra klassekammerater.

Arbejdsform: parprogrammering
Eleverne arbejder sammen to og to ved en computer eller chromebook med Chromebrowser. De skiftes til at programmere.

Værktøj: Landbot.io
Visuelt blokprogrammeringsværktøj baseret på drag n’ drop og trial n’ error.

1. Hvad er en chatbot?

Tid: ca. 15 minutter

Anvend info og video fra dette site til en fælles gennemgang. Lad også eleverne afprøve den simple chatbot på forsiden af sitet – eller lav din egen. På den måde får de en fornemmelse af, hvad et chatbot er.

2. Idégenerering

Tid: ca. 10 minutter

Eleverne kommer med idéer til, hvad formålet med deres chatbot er. Til Girls’ Day In Science udviklede pigerne fx følgende chatbots:

  • Imaginary boyfriend
    • Her kunne man vælge at chatte med enten the good  eller the bad boyfriend
  • Funny Chatbot
    • Denne chatbot havde til formål, at få andre til at grine af sjove jokes.
  • Interaktive gyserhistorier
    • Læseren havde selv selv mulighed for at vælge, hvordan historien skulle udvikle sig.
  • “Jeg keder mig – chatbot”
    • Chat med denne chatbot, når du keder dig. Den giver gode idéer til, hvad  du kan lave i stedet for.
  • Find dit sjæledyr!

Besvar forskellige spørgsmål og find frem til dit sjæledyr.

3. Programmering af chatbot

Tid: ca. 40 minutter: 

Få inspiration til, hvordan chatbotten kan peppes op med grafiske virkemidler såsom emojis og GIF’s på denne side under udfordringer.

4. Deling og afprøvning af chatbots

Tid: ca. 15 minutter

Saml alle chatbots på fx en Padlet, så alle kan afprøve hinandens chatbots.

5. Feedback og refleksion

Tid: ca. 10 minutter

Feedback

Eleverne giver feedback til de forskellige chatbots.

  • Hvad virkede godt og hvorfor?
  • Hvad virkede mindre godt og hvorfor?
Fælles refleksion
  • Hvem styrer jeres chatbots?
  • Hvem har ansvaret for, at jeres chatbots “opfører sig” pænt og taler ordentligt?
  • Hvor kloge er jeres chatbots?
  • Hvem styrer fx Siri?
  • Hvem har ansvaret for, at hun taler pænt?
  • Hvem passer på den data, som vi giver til fx Siri?
  • Kan denne data bruges på andre måder i andre sammenhænge?
Tags:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.