Jeg nåede lige at få den sidste plads på trappen til Daniel Barkers oplæg “Flipped Classroom og formativ bedömmning”.
Han underviser i matematik og fysik på gymnasiet, og fortalte om sine erfaringer med The Flipped Classroom (TFC).
Min første tanke var: Hvordan kan Daniel fylde en stor sal til SETT med ledere og lærere, når de fleste lærere i Danmark endnu ikke hørt om TFC?
Læs også: SETT – Skandinaviens største konference inden for it og læring
Læs mere om Daniel Barker og The flipped Classroom her og find ham på Twitter @barkersthlm
Hvad er The Flipped Classroom?
The Flipped Classroom forklares fint med denne infografik fra Knewton (<klik for fuld størrelse)
Lærer eleverne mere med TFC?
TFC giver mulighed for:
- Mindre fælles gennemgang på klassen> mere tid til problemorienteret projektarbejde> eleverne er aktive producenter
- Mindre fælles gennemgang> læreren får mere tid til at støtte den enkelte elev> læreren vejleder på forskellige niveauer
- Elever, der har glemt at se videoen derhjemme, kan se den i skolen, uden at læreren skal bruge mere tid på at finde materiale mm. frem
- Videovejledningerne tilgodeser elever, som har svært ved at tilegne sig nyt stof ved at læse
Andre fordele
- Læreren oparbejder efterhånden et arkiv med forskellige videovejledninger, der kan genbruges og deles med andre lærere
- Videovejledningerne kan bruges af eleverne forud for afgangsprøverne
- Læreren bliver mere fokuseret på “Hvad er vigtigt”, når de planlægger den næste videovejledning
På skolen har vi et udviklingsprojekt omkring The Flipped Classroom. I kan læse mere om dette på www.theflippedclassroom.dk.